Carlos Fernández del Ganso

 Médico Psicoanalista del Grupo Cero


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Martes, 18 Mayo 2021 10:31

LA PRODUCCIÓN DE SALUD…Y ENTONCES ¿QUÉ SE PUEDE HACER?

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LA PRODUCCIÓN DE SALUD…Y ENTONCES ¿QUÉ SE PUEDE HACER?

Se puede aceptar no saber lo que es la muerte, aceptar no saber lo que es un hombre y aceptar no saber lo que es una mujer, porque eso es el agujero, el imposible, lo indecible. El pensamiento con respecto a la producción de salud, tiene las características de ser un pensamiento suprasensible, incorpóreo y material. No es que tengo un pensamiento previo y con ello voy a producir la realidad de mi salud, sino que no hay realidad de la salud, y en el encuentro con lo real se produce una realidad que no preexiste para el sujeto. Y no hay producción de sujeto sin producción social. Entonces la salud no es algo que se encuentre en el interior del cuerpo, se encuentra fuera del sujeto y con trabajo puede apropiarse de un criterio de salud que corresponda con su deseo. Nacemos sin salud, sin mirada, sin hablar, no sabemos caminar, ni pensar, ni hacer, nacemos carentes e indefensos.

Hagamos un paréntesis: Einstein habla de invariantes, donde los elementos de la fórmula de la energía son invariantes (nociones vacías de contenido) generando así un campo donde se considera que en el universo están el tiempo y el espacio y no que en el tiempo y en el espacio se encuentra el universo. Desde entonces se puede, con una fórmula, viajar por el universo sin necesidad de alcanzar la velocidad de la luz. Einstein relativiza, la masa, la energía, el tiempo, el espacio y también lo absoluto, haciendo de las invariantes un absoluto relativizado y eso es un progreso en el pensamiento. Nos dejó escrito: “La imaginación es más importante que el conocimiento. El conocimiento es limitado y la imaginación circunda el mundo”.

Einstein nos plantea que si existen dos concepciones fuertemente avaladas por la experiencia, en lugar de tener que elegir entre ellas (por lo tanto renunciar a una de las dos) cabe la posibilidad de fijarlas como postulados, e imaginar una configuración de la relatividad que se adecue a ambas. Y se preguntó: ¿cómo debería ser la realidad para que el movimiento y el reposo sean indistinguibles (Principio de Relatividad de Galileo) es decir no exista un sistema de referencia absoluto y al mismo tiempo haya una velocidad invariante en todos los sistemas de referencia (Teoría Electromagnética de Maxwell) y con ello Einstein produjo la Teoría especial y general de la Relatividad en 1905 y 1915. Pasando con ello de ser trabajado por una realidad ya existente donde se ubican las pequeñas cosas a ser pensado y trabajado por vías abiertas en lo real con lo que surgen nuevas posibilidades en las ciencias.

Después de este paréntesis, podemos decir que el Psicoanálisis más que pretender ser reconocido de algún modo tiene vocación de ciencia, es decir, plantea qué tiene que ser la ciencia para que el psicoanálisis pueda pensarse como ciencia y esto depende de cómo se piensa el objeto de la ciencia, el método científico y la técnica que de él se deriva. Así si pensamos que el sujeto es correlato de la ciencia, debemos pensar en “hacerse sujeto de la ciencia”. Esta cuestión era impensable antes de que se iniciara la producción histórica de la noción de sujeto como sujeto de la ciencia que comienza con Descartes en el siglo XVII.

Lévi-Strauss demostró que hay estructuras elementales de parentesco en todas las tribus donde había lenguaje y, que habiendo mitos que parecerían diferentes, eran el mismo mito, porque lo que se leían eran los mitemas. Daba igual que la prohibición Edípica recayera en la madre o en una tía, que el ritual fuera sobre la muerte o la guerra, era el mismo complejo ritual, aunque variase de una tribu a otra. Y cómo cualquier mito puede ser reducido a los mitemas y ser el mismo mito, podemos aseverar que toda ciencia para tener objeto de conocimiento, en dicho objeto de la ciencia tiene que producirse la reducción a una estructura.

Cuando hablamos de Producción de Salud debemos pensar el sujeto desde una estructura significante. Si pensamos al sujeto, como producto de la articulación de signos y cifras variables podemos hablar de la presencia o no de enfermedad, porque un signo representa algo para alguien. Para hablar de salud como producción, pensamos al sujeto desde el significante que representa al sujeto para otro significante. También podemos decir que un significante es signo de un sujeto, pero un signo nunca es signo de un sujeto. Y a nivel de salud psíquica, no hay producción de sujeto sin producción social.

La salud se ejerce, se despliega y no se trata de saber sobre ella. El que quiere saber se anticipa y se angustia, en lugar de trabajar en su producción. La salud necesita herramientas que se desprenden de la lectura, la escritura, el deseo, el trabajo grupal, los proyectos sociales y la cultura que se encuentra al alcance de todos.

El dinero en la producción de salud es un equivalente general, es decir, no equivale a nada, circula por el mundo; si lo pensamos como equivalente simbólico equivale a algo.

No hay una salud completa, total y ya realizada para siempre. En la salud se trata de seguir sumando, no hay que detenerse y entonces la vejez puede ser la mejor edad del hombre. Según que concepto de salud nos trabaje, puede morir el sujeto como un viejo enfermo o como un anciano sabio.

La salud nos dice que el sujeto es doble: sujeto del lenguaje y sujeto del deseo. Sujeto del lenguaje que todos nos hacemos por nacer de seres hablantes, pero podemos hacernos además sujetos del deseo, no dejando que nos determine el sentido. El psicoanálisis es la ciencia del lenguaje que habita el sujeto y el deseo es lo único que nos da libertad respecto al significante, el deseo saca al sujeto del sentido del lenguaje que aprendió en brazos de la madre.  

Y cuando hablamos de lo Psíquico es más que solo lo Inconsciente. Hay otras instancias: lo preconsciente, la conciencia y la realidad. Es cierto que lo inconsciente es lo verdaderamente psíquico, con respecto al sistema percepción-conciencia que durante siglos fue el único centro de todo lo psicológico, lo mental y lo desconocido.

Vivimos exiliados en nuestro cuerpo, exiliados en nuestro propio territorio, exiliados de nosotros mismos para siempre, porque nacimos ya vencidos, carentes y segundos frente a la imagen y la palabra. Somos súbditos del estado, a través de la familia y de ello nada sabemos y nada queremos saber.

Pero los viejos pensamientos no se pueden cambiar ni erradicar porque son estructuras de larga duración; se puede sumar otro pensamiento nuevo, eso sí puede transformar el anterior pensamiento y ahí la producción de salud es un beneficio extraordinario.

CAPITULO SIETE: PSICOANÁLISIS DE LA SALUD. CRITERIOS DE SALUD Y ENFERMEDAD

Del Libro: Depresión, Cáncer, Suicidio

Autor: Carlos Fernández del Ganso

Traductor: Esther Núñez Roma

HEALTH PRODUCTION…AND THEN WHAT CAN BE DONE?

Not knowing what death is can be accepted as well as not knowing what a man is, and accept not knowing what a woman is, because that is the hole, the impossible, the unspeakable. The thought regarding the production of health has the characteristics of being a very sensible, incorporeal and material thought. It is not that I have a previous thought and with it I am going to produce the reality of my health, but that there is no reality of health, and in the encounter with the real, a reality is produced that does not pre-exist for the individual. And there is no production of the subject without social production. So health is not something that is inside the body, it is outside the subject and with work the subject can appropriate a criterion of health that corresponds to his desire. We are born without health, without gaze, without speaking, we do not know how to walk, or think, or how to act; we are born lacking and defenceless.

Let's make a parenthesis: Einstein talks about invariants, where the elements of the energy formula are invariant (notions empty of content), generating a field where it is considered that time and space are in the universe and not that in time and in space is the universe. Since then it is possible, with a formula, to travel through the universe without having to reach the speed of light. Einstein relativizes mass, energy, time, space and also the absolute, making the invariants a relativized absolute and that is progress in thought. He wrote us: “Imagination is more important than knowledge. Knowledge is limited and imagination surrounds the world”.

Einstein suggests that there are two conceptions strongly supported by experience, instead of having to choose between them (therefore giving up one of the two), it is possible to fix them as postulates, and imagine a configuration of relativity that is suit both. And he wondered: how should reality be so that motion and rest are indistinguishable (Galileo's Principle of Relativity) that is, not existing absolute reference system and at the same time exists an invariant speed in all reference systems ( Maxwell's Electromagnetic Theory) and with it Einstein produced the special and general Theory of Relativity in 1905 and 1915, going with it from being worked by an already existing reality where small things are located to be thought and worked through open ways in what real with which new possibilities arise in the sciences.

After this parenthesis, we can say that Psychoanalysis, rather than pretending to be recognized in some way, has a vocation for science, that is, it raises what science has to be so that psychoanalysis can be thought of as science and this depends on how the object is thought of science, the scientific method and the technique derived from it. So if we think that the subject is a correlate of science, we must think of "becoming the subject of science." This question was unthinkable before the historical production of the notion of subject as subject of science began with Descartes in the seventeenth century.

Lévi-Strauss demonstrated that there are elementary kinship structures in all tribes where there was language and, that having myths that would seem different, they were the same myth, because what was read, was the mythemes. It did not matter whether the Oedipal prohibition fell on the mother or an aunt, whether the ritual was about death or war, it was the same complex ritual, although it varied from one tribe to another. And how any myth can be reduced to mythemes and be the same myth, we can assert that all science to have an object of knowledge, in said object of science the reduction to a structure has to occur.

When we speak of Health Production we must think of the subject from a significant structure. If we think of the subject, as a product of the articulation of variable signs and figures, we can speak of the presence or absence of disease, because a sign represents something for someone. To speak of health as production, we think of the subject from the signifier that represents the subject for another signifier. We can also say that a signifier is a sign of a subject, but a sign is never a sign of a subject. And at the level of mental health, there is no production of the subject without social production.

Health is exercised, it unfolds and it is not about knowing about it. The one who wants to know about it, he anticipates and is anxious, instead of working on the production of it. Health needs tools that come from reading, writing, desire, group work, social projects and the culture that is available to everyone.

Money in the production of health is a general equivalent, that is, it is not equivalent to anything, it circulates throughout the world; if we think of it as a symbolic equivalent it is equivalent to something.

There is no complete, total and already realized health forever. In health, it is about continuing to add, we must not stop and then old age can be the best age for man. Depending on the concept of health that works for us, the subject can die as a sick old man or as a wise old man.

Health tells us that the subject is double: subject of language and subject of desire. A subject of language that we all become by being born of speaking beings, but we can also make ourselves subjects of desire, not letting meaning determine us. Psychoanalysis is the science of language that inhabits in the subject and desire is the only thing that gives us freedom with respect to the signifier, desire removes the subject from the meaning of the language that he learned in the arms of the mother.

And when we talk about the Psychic it is more than just the Unconscious. There are other instances: the preconscious, consciousness, and reality. It is true that the unconscious is the truly psychic, with respect to the perception-consciousness system that for centuries was the only centre of all the psychological, the mental and the unknown.

We live exiled in our body, exiled in our own territory, exiled from ourselves forever, because we were born already defeated, lacking and the second ones facing the image and the word. We are subjects of the state through the family and we know nothing about it and we want to know nothing.

But old thoughts cannot be changed or eradicated because they are long-lasting structures; you can add another new thought that can transform the previous thought, and there the production of health is an extraordinary benefit.

CHAPTER SEVEN: PSYCHOANALYSIS OF HEALTH. HEALTH AND ILLNESS CRITERIA

From the Book: Depression, Cancer, Suicide

Author: Carlos Fernández del Ganso

Translator: Esther Núñez Roma

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